Painotalossa varastoidaan tuotantolinjojen yhteyteen

Hansaprintin Turun Artukaisissa sijaitseva painotalo on Suomen suurin aikakauslehtipaino. Uusi laajennusosa käsittää viisi hehtaaria yhteensä 33 hehtaaria suuresta painotalosta. Uudisrakennukseen koottiin uusi liimasidontalinjasto, jossa valmistetaan muun muassa kaikki Suomen puhelinluettelot. Valtavat tuotantovolyymit edellyttävät myös joustavaa logistiikkaa.

- Logistiikan tehon maksimoimiseksi sekä arkki- että valmisvarastohyllyt on sijoitettu tuotantolinjojen ympärille. Käytettävissä oleva tila saneli sen, että päädyimme Kastenin Pushback- ja läpivirtaushyllyihin, Hansaprintin projektipäällikkö Martti Lehmusto selvittää.

Pushback-hyllyissä tekniset ratkaisut voivat vaihdella, mutta yhteistä niille on se, että ne toimivat first in last out -periaatteella. Lavat työnnetään lievää ylämäkeä kulkevaa rullarataa pitkin hyllyyn. Seuraava lava työntää aiemmin tuodun lavan syvemmälle hyllyyn, kunnes rata on täynnä lavoja. Purkaminen tapahtuu päinvastoin.

- Uusi liimauskone asennettiin tilaan, missä ei ollut oikeastaan muuta varastointivaihtoehtoa kuin Pushback-hylly. Kun liimasidontakone kykenee liimaamaan 34 arkkia samaan kirjaan, on erittäin tärkeää, että yksi käyttäjä pystyy hallitsemaan sekä hyllyn täyttöä että purkua. Toimintojen on tapahduttava samalta puolelta, Lehmusto kuvaa.

Läpivirtaushyllyjä Turun yksikössä tarvitaan silloin, kun luettelot on liimattu valmiiksi. Täytön ja purkamisen voi tehdä eri henkilö. Valmiille tuotteille on ainoastaan 400 lavapaikkaa. Kaikki muu on välivarastointia.

Kohdetietoa

  • Painotalossa on 5 rotaatio-painokonetta, 2 arkkipaino-konetta, 3 liimasidonta-konetta, 2 stiftauskonetta sekä lakkauskone.
  • Varastokapasiteetti lisääntyi uudistuksessa 900 lava-paikalla. Kaiken kaikkiaan lavapaikkoja on varastoissa nyt 2 500.
  • Paperia tulee taloon kymmenkunta rekallista päivässä. Rullina toimitettu paperi varastoidaan lattialle, josta se siirretään painokoneelle arkeiksi painettavaksi.
  • Arkit välivarastoidaan tuotanto-linjojen vieressä oleviin hyllyihin ennen niiden lähettämistä stiftaukseen tai liimaukseen, minkä jälkeen painotuotteet pakataan ja varastoidaan uudelleen läpivirtaushyllyihin ennen lähettämistä asiakkaille.


- Tuotannonohjausjärjestelmämme ohjaa trukkeja täyttämään ja purkamaan varastoja. Koska kaikki on täysin automatisoitua, trafiikki hyllyjen välissä on jatkuvaa. Siksi on tärkeää, että laitteet ja kalusteet toimivat moitteettomasti, kuten tähän asti, Lehmusto painottaa. Logistepin Turun pisteen toimitusjohtajan, Jussi Kulmalan, mukaan nyt tehty kauppa oli luonnollista jatkoa aiemmille toimituksille.

Lue lisää

Lisää referenssejä