Muista työergonomia kotona työskennellessä

12.6.2020
Tasapainopallo

Muista työergonomia kotona työskennellessä – Säädettävä sähköpöytä ja kunnon työtuoli säästävät selkävaivoilta

Keväällä 2020 monen suomalaisen työ siirtyi hetkessä kotiin ja osa työntekijöistä teki etätöitä ensimmäistä kertaa. Uudet työtavat muuttavat tulevaisuuden työelämää, kun työn tekeminen jakautuu toimistoihin ja koteihin. Taloustutkimuksen Ylelle tekemän kyselyn mukaan vastaajista yli puolet on kiinnostunut tekemään etätöitä jatkossakin.

Työergonomia etätyössä

Työergonomian merkitys etätyössä korostuu, kun iso osa työn tekemisestä siirtyy kotiin.  Hyvän työergonomian välineisiin kannattaa panostaa, vaikka etätyöpäiviä olisi vain yksi tai kaksi viikossa. Etätyön osuus voi silloin olla kuitenkin 20-40% vuosittaisesta työajasta.

Etätyössä saattaa helposti unohtua toimistossa hyväksi havaitut välineet kuten ergonominen, säädettävä sähköpöytä ja työtuoli sekä työn tauottaminen.  Kotona työskennellessä on hyvä muistaa työskentelyasentojen tärkeys ja säännölliset pienet tauot samalla tavalla kuin toimistossa. Taukojen aikana on hyvä liikkua tai vaikka venytellä hieman.  Pienikin liike aktivoi verenkiertoelimistön lihaksia. Selkä ja nivelet kiittävät ja aineenvaihdunta vilkastuu.

Säädettävä työpöytä tai sähköpöytä sekä erilaiset työtuolit ovat hyviä valintoja myös kotiin

Tutkimusten mukaan pitkäaikainen työskentely samassa asennossa on haitallista terveydelle.  Säädettävä työpöytä tai sähköpöytä kotona mahdollistavat monipuolisemmat työasennot työpäivän aikana. Sähköpöytää on vaivatonta säätää, kun haluat vaihtaa työskentelyasentoa. 
Säädettävän sähköpöydän äärellä on helppo vaihtaa työskentelyasentoa istumisesta seisomiseen. Seisominen mahdollistaa samalla pienen liikkeen ja lihakset pysyvät aktiivisena.

Jos seisomatyö on vierasta, kannattaa harjoittelu aloittaa 15 minuuttia kerrallaan ja kuulostella miltä seisominen kropassa tuntuu.
Erilaiset ergonomiset istuinkalusteet ovat erinomaisia vaihtoehtoja perinteisille tukeville ja säädettäville työtuoleille. Puoliseisovan asennon mahdollistavat esimerkiksi tasapainotuoli tai tasapainopallo. Tasapainotuoli ja -pallo lisäävät aktiivisuutta ja jatkuva pieni liike pistää keskivartalon ja jalkojen lihakset töihin. Perinteisessä työtuolissakin on hyvä muistaa työtuolin säätömahdollisuudet kuten selkä- ja käsinojien korkeus sekä istuimen kallistus ja korkeus.

Voit tutustua Intologin työpistetuotteiden valikoimaan tästä.

Lisäksi voit tutustua Intologin Outletissa oleviin työpistetuotteisiin kuten työtuoleihin, säädettäviin työpöytiin sekä työpistekaappihin tästä